2009, 2010, 2011 © Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný

Osobní stránky člena Tanečního divadla Mimi Fortunae, šťastného otce dvou bezva dětí, Filipa a Lenky, manžela jisté paní Pavly, webdesignéra, (bývalého) středoškolského učitele a tak trochu spisovatele...
Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný, Strnadova 9/15, 628 00 Brno, mobil: 777 083 126 e-mail: coney@centrum.cz

neděle 26. září 2010

Proč ANO kilometrovým platbám

Proč říkám ANO „kilometrové platby osobních vozidel za použití dálnic a rychlostních silnic“? Odpovím citátem:
... současná situace, kdy se platí časové mýtné formou papírové známky, vede k nepřímé podpoře satelitních celků. Lidé pracující či studující ve městech se stěhují „na venkov“ do urbanisticky chaotických a neplnohodnotných celků přilepených k dnešním vesnicím. Vůbec se však neřeší jejich mobilita za prací, vzděláním a zábavou. Dálnice, u které tyto útvary často leží, se proto stává místem sloužícím dálkové dopravě jako sběrná komunikace. Snížené náklady na bydlení a čistší životní prostředí těchto obyvatel vyvažují zvýšené nároky na individuální dopravu, kapacitu silnic, údržbu a další náklady, které hradí stát či veřejné rozpočty. Obyvatel satelitního celku přitom zaplatí za každodenní přepravu do města stejnou známku jako ten, kdo z něj jede jednou za čtrnáct dní po dálnici nakupovat do supermarketu. První řidič způsobuje každé ráno i večer dopravní zácpy, čímž vyžaduje zvýšení kapacity dálnice například tlakem na přidání dalšího jízdního pruhu. Druhý řidič jede v sobotu po výrazně volnější dálnici. Nikomu nepřekáží, zvýšení kapacity nevyžaduje, ale zaplatí stejně jako první. Je to správné?
Týdeník EURO, 29/2010, strana 76, autor: Karel Pospíšil, kategorie: Doprava, název: Mýtné pro osobní auta?, podtitul: Výstavba a údržba dálnic patří k nejnákladnějším položkám státních účtů


A ještě dodatek z jiného soudku: přečtěte si úvahu Ivana Hoffmana na téma platby u zubaře, stojí skutečně za přečtení, ostatně jako ostatní texty tohoto bravurního novináře!

Žádné komentáře:

Okomentovat