Představení Goebbels/Baarová je postaveno na hereckých výkonech Martina Pechláta a Gabriely Míčové. Základ první části vytvořil německý režisér Oliver Reese svou hrou nazvanou Goebbels. Samomluva, kterou v roce 2005 inscenoval v divadle Deutsches Theater v Berlíně. Napsal ji podle deníků, projevů i psaných textů tohoto ministra propagandy třetí říše. Odráží se v ní sled situací, emocionálních zvratů, politických machinací a válečných konfliktů od Goebbelsova mládí až po jeho sebevraždu. O jeho grafomanství svědčí, že během 21 let napsal 56 tisíc stran.Za sebe dodávám: herce jsme v úterý večer "vytleskali" nesčíslněkrát, ač já jsem tleskal možná trochu málo intenzivně - v zádech mne totiž ze shlédnutého poněkud mrazilo, a po odchodu skoro všech diváků jsem ještě chvíli zůstal na židli a vzpamatovával se z toho zážitku.
Druhá část představení je pokusem o poslední "výpověď" Lídy Baarové, v níž Pařízek jako autor, režisér i scénograf pražské inscenace velmi volně zpracoval motivy knihy Útěky - Život české herečky, jak je podle jejího vyprávění zapsal Josef Škvorecký. Baarová svými slovy vše, co Goebbels během první části představení jako téma nastolí, uvádí na "pravou" míru.
Inscenaci lze nazvat intimní variací na téma "mezinárodních vztahů". Projevy, úvahy a deníkové zápisy Josepha Goebbelse odhalují povahu moderního manažera moci a tvůrce propagandistických strategií, které dodnes formují náplň práce úspěšných PR agentur. Vzestup i pád "pána myšlenek třetí říše" a jeho vliv na nejintimnější mezilidské sféry se v tomto projektu odráží v jeho vztahu s českou hvězdou nacistického filmového průmyslu Lídou Baarovou, pro kterou se stala tato známost osudovou.
Pak jsem se, pravda, vrátil do reality a šel si na pódium připomenout jeho tvar a velikost, naposled jsem tu vystupoval před více než pěti lety, a za měsíc mne to čeká s naším tanečním divadlem.
Ta hloubka výpovědi...
Další texty k tématu najdete zde:
Poznámka pod čarou:
Tématu divadlo se věnoval shodou okolností nedávno i IH:
Mozartovský tunel
Bylo pouze otázkou času, kdy nějakého koumáka napadne završit privatizaci státu rozkradením Národního divadla...
Poznámka pod dvojčarou:
ČNB: Papírová padesátikoruna k 1.dubnu skončí, zůstane jen kovová
Papírovou padesátikorunou budou moci platit lidé už jen dva měsíce, od 1. dubna totiž končí její platnost a v oběhu zůstanou jen padesátikorunové mince. Důvodem, proč bankovní rada ČNB rozhodla o ukončení bankovky, je vyšší trvanlivost mince. Padesátikoruna byla navíc jediným českým platidlem v kovovém i papírovém provedení. ČNB o tom informovala ČTK v tiskové zprávě.
Žádné komentáře:
Okomentovat