Třeba systém školství. Je normální, aby student, než projde školní vzdělávací soustavou od MŠ po VŠ, zažil několik koncepcí, několik úprav, v průběhu studia mu byly měněny podmínky závěrečné zkoušky...
Zajímavá esej na téma školství je zde - i když to vlastně není esej, ale "lístek do Vašeho čtenářského dníku", povídání o zajímavé knize...
Než začneme provádět reformy, musíme zjistit, co je vzdělání.
Značná část finančních prostředků a energie věnovaných na školství a jeho reformu se promrhá, pokud společnost ztratí ze zřetele, že vzdělání mladých lidí je neinstrumentální činností, jež má hodnotu sama o sobě. Současní reformátoři školství si vůbec nekladou otázku, co vzdělání, škola či univerzita jsou. Školské reformy jsou proto jen důsledkem aplikace nereflektovaných ideologických předpokladů.
Z vlastni zkusenosti mohu pridat jeden konkretni priklad. Studuji jednu nejmenovanou brnenskou VS technickeho zamereni. Uz 3. rokem se na zacatku kazdeho akademickeho roku ve StudISu (elektron. komunikacni rozhrani mezi studentem a VS, ktere napr. obsahuje elektronicky index, kam kantor zapisuje zapocty a zkousky) objebvuji tzv. "Pokyny rektora", ktere informuji o konecne podobe udeleneho titulu po dokonceni 5. rocniku studia na VS. Tak napr., jeden rok "Pokyny" obsahovaly, ze bychom meli koncit jako "Mgr"-oduvodneno jako "moderni koncepce EU". Dalsi rok, ze budeme koncit jako "Ing"-klasicke oznaceni strojniho Ing. a odliseni od ostatnich profesi. Ale dosud, zatim, kazdy absolvent 5. rocniku skoncil s titulem Ing., tak doufam, ze to jeste chvili vydrzi. Netrpelive budu ocekavat nove "Pokyny rektora" ... AM
OdpovědětVymazat