2009, 2010, 2011 © Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný

Osobní stránky člena Tanečního divadla Mimi Fortunae, šťastného otce dvou bezva dětí, Filipa a Lenky, manžela jisté paní Pavly, webdesignéra, (bývalého) středoškolského učitele a tak trochu spisovatele...
Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný, Strnadova 9/15, 628 00 Brno, mobil: 777 083 126 e-mail: coney@centrum.cz

čtvrtek 25. června 2015

Muškát vonný

Dlouho jsem pátral, jak se jmenuje ta kytička, kterou máme od "babi Věrky". Když pohladíte listy, bytem se rozline vůně trochu připomínající citróny.
Dnes jsem na to konečně přišel, je to muškát vonný, někdy též nazývaný honzík, honzíky, pelargonie geraniová - pelargonie vonná, geránium nebo muškát nejvonnější. Někde jsem viděl i označení pelargonie citronová.
Od babičky jsme dostali dvě kytičky, už z nich mám kytičky čtyři, neboť jsem si ji namnožil řízkováním.
Rostlinka je to krásná, voňavá, prý i krásně kvete (mně zatím nikoliv), a je to zároveň užitečná bylinka. Užívá se list ve formě nálevu. Léčebné účinky má antidepresivní, kardiotonikum, čistí cévy od sklerotických usazenin, ochraňuje sliznice, sedativum, je silnější než ostropestřec na regeneraci našich jater. Zevně pomáhá ve formě obkladu při revmatických bolestech, ekzémech a akné.



Zdroje:

Žádné komentáře:

Okomentovat