Pro mne byl den hlavně stresující - změny, co platilo před týdnem, dlouho se chystalo, neplatí, platit bude zase něco úplně jiného... To je přesně to, co nemám rád. A když se budují vzdušné zámky...
A doma Filípek ležící na gauči s horečkou, 39,6° je trochu moc, tak jsem do něj vpravil tabletku paralenu, zapil ji čajem s medem, a po zbytek večera pospával...
Možná bude krušná noc! Lehnu si vedle něj a uvidíme.
Volby prezidenta máme za sebou, a volná diskuze na politická témata pokračuje. Dovolím si přidat na závěr jeden velmi zajímavý odkaz na Britské listy: Co vy na to, profesore Franzi? (Jiří Matuszek), snažící se odpovědět na otázku, jak může současné situaci v ČR pomoci přímá demokracie.
... Než se pustíme do odpovědi, shrneme si ještě jednou stručně hlavní nedostatky současné zastupitelské demokracie:Problém popisovaný v bodě 1) řeší přímá demokracie požadavkem referenda iniciovatelného občany. Referendum je prostředek, kterým lid, jenž je podle ústavy zdrojem veškeré státní moci, vyjadřuje svou svrchovanou vůli. Uzákonění referenda neznamená zatížit občany povinností rozhodovat o každé maličkosti. V souladu s článkem 2, odstavcem (1) ústavy bude lid nadále vykonávat svou moc prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. Uzákonění referenda znamená pouze naplnění ústavy, realizace práva a povinnosti lidu na konečné slovo, na volbu hlavního směru a korekci základních pochybení orgánů státní moci.
- Přestože je podle ústavy nositelem veškeré moci ve státě lid, nemohou lidé ani o důležitých věcech, které se skutečně týkají každého z nich, rozhodovat bezprostředně. Vždy se mezi ně a příslušné rozhodnutí stavějí strany...
- Není výjimkou, že se na důležitá místa v parlamentu a státní správy dostávají lidé, jejichž hlavní kvalifikací je ochota udělat pro svou stranu doslova cokoli...
- Poslanci jsou po svém zvolení prakticky neodvolatelní. Podle ústavy jsou zodpovědní jenom svému svědomí. Vzhledem k tomu, co bylo řečeno v bodě 2), je každému střízlivě uvažujícímu člověku jasné, že toto svědomí bývá často nedostatečné.
...
Problém popisovaný v bodě 2) lze snadno vyřešit drobnou úpravou volebního zákona. Voliči nebudou do uren házet lístky stran, budou volit jednotlivé kandidáty jmenovitě. To samozřejmě nebere stranám právo navrhovat svoje kandidáty nebo je propagovat. Podstatné je, že poslanec nebo zastupitel si je v tomto případě vědom, že neodpovídá straně, ale svým voličům, což bude dále zdůrazněno řešením bodu 3). Problém popisovaný v bodě 3) řeší odvolatelnost poslanců voliči...
Vyřešení předchozích dvou bodů umožňuje odvolatelnost snadno realizovat. Voliči volebního okrsku, za který je zvolen kandidát neplnící svoje povinnosti, prostě iniciují referendum o odvolání. Pokud většina zainteresovaných, tedy občanů volebního okrsku, jež k referendu o odvolání přijdou, s odvoláním souhlasí, je poslanec odvolán. Taková možnost rozhodně posílí odpovědnost poslanců vůči svým voličům.
Co říci na úplný závěr? Naznačené trojbodové řešení se může někomu zdát jako příliš jednoduché na to, aby pohnulo s nahromaděnými negativními jevy, které tíží nejen občany naší republiky. Jak známo, najít důvody proč něco nebude fungovat nebo proč to nejde udělat je mnohem snadnější, než to skutečně udělat. ... Naštěstí však spory o uskutečnitelnosti nějaké myšlenky vždy definitivně rozhoduje až její uskutečnění. A přímá demokracie už uskutečněna je! Ve Švýcarsku! Stav ekonomiky Švýcarska dokládá, že nikoli k jeho škodě.
Žádné komentáře:
Okomentovat