2009, 2010, 2011 © Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný

Osobní stránky člena Tanečního divadla Mimi Fortunae, šťastného otce dvou bezva dětí, Filipa a Lenky, manžela jisté paní Pavly, webdesignéra, (bývalého) středoškolského učitele a tak trochu spisovatele...
Mgr. Ing. Radek (Králík) Novotný, Strnadova 9/15, 628 00 Brno, mobil: 777 083 126 e-mail: coney@centrum.cz

neděle 24. února 2013

Nechal jsem se vytočit

Nechal jsem se dnes odpoledne vytočit a sám sobě si tak vlastně pokazil náladu.
Čím?
Klidné odpoledne. Zvonek. Manželka se domovním telefonem ptá: "Kdo tam?", ale nikdo neodpovídá. Naklusal jsem k domovním dveřím a tam jakási cizí osůbka ženského pohlaví dává letáky. Ptám se, proč zvoní na několik zvonků najednou a dozvídám se, že si prý může zvonit na koho chce! Když se ptám, proč tedy alespoň slušně neodpoví, dozvídám se, že mám zaručeně nefunkční domácí telefon (což je blbost, včera jsme se přes domácí telefon slyšeli s neteří, co přišla na radu ohledně matematiky). Odpovídám, že to není pravda a že porušuje domovní svobodu. Dál jsem osůbku vyzval, ať kouká zmizet, že se to nedělá zvonit jen tak na víc zvonků v domě. Osůbka na mne fistulí začíná ječet a tvrdit mi, že na mne zavolá policii. To už ji beru za kabát a tlačím z domu - takovou "nevychovanou verbež" v domě nechci... Už jsem pěnil zlostí... Otravuje, zvoní nám na zvonek a ještě by chtěla volat policii... Tu bych spíš měl volat já! Osůbka ječí, jako by jí na nože brali, přichází jakýsi pán, venčící psa, ale když pochopil, oč jde, zase mizí. Přišla i má žena, osůbku vykázala pryč, ale na mne je naštvaná, že jsem se nechal tak vytočit...
A já su z toho mrzutý taky.
Jak tenhle typ lidiček naučit, že když jdou roznést letáky, mají zazvonit, počkat, až někdo odpoví (a ne zazvonit na x zvonků naráz a vstoupit po té, co první soused "zabzučí" elektrickým vrátným). Standardně tu roznáší letáky tři různí "roznašeči" a umí to, slušně! Tahle osůbka bohužel ne. Možná za někoho "zaskakuje". Snad se jí to do příště rozleží v hlavě a bude víc přemýšlet, zda zazvonila a dostatečně vyčkala, než zkusila další zvonek...
Na Strnadově je to horší, tam takhle do domu lezou i různí "prodejci-všeho-možného" a otravují následně u jednotlivých bytů...


Filípek trénuje psaní písmene "k".
A tak psal, mimo jiné slovo kokino. Co je to vlastně kokino? "Moravsky" kokino znamená něco malého a sladkého. Původ slova není spolehlivě vysvětlen. Brněnští jazykovědci se domnívají, že by se mohlo jednat o expresivní zdrobnělinu slova koko, což je dětská zkomolenina slova čoko s významem čokoláda. (viz zde.)
Ve většině dostupných slovníků a příruček ani v archivních materiálech etymologického a dialektologického oddělení v Brně není výraz kokino/kokíno/kokina atp. vůbec doložen. Zaznamenává ho jedině Slovník nespisovné češtiny, který u něj uvádí význam "bonbon" a označuje jej za výraz ostravský. Bezpečně však víme, že daný výraz je známý a běžně používaný i na Valašsku, Slovácku, v Brně a jistě i jinde na Moravě (data o jeho přesnějším rozšíření však nejsou k dispozici). Rozhodně tedy nejde o výraz pouze ostravský (ani slangový), ale zřejmě o moravismus, tj. prostředek rozšířený a běžně používaný na území Moravy (na rozdíl od území Čech, kde je neznámý). Jeho význam je s největší pravděpodobností pro většinu uživatel širší než jen "bonbon"; většinou – jak sama uvádíte – znamená obecně "sladkost". Ne zcela jasný je i jeho původ. Podle hypotézy brněnských kolegů by mohlo jít o expresivní zdrobnělinu základního tvaru koko, který souvisí s dětskou výslovností slova čoko od čokoláda.
(citace z ÚJČ)
Mimochodem, Kokino je i velmi zajímavé místo v Makedonii... (Makedonské Kokino: podle NASA světová senzace hned po Stonehenge)
O čem běžné zprávy moc nemluví:

Žádné komentáře:

Okomentovat